נחל עמוד

נחל עמוד עליון(צביקה, איתן, רפי, לנה, 13.10.07)

נחל עמוד זורם במשך כ-20 ק"מ, מאיזור הר מירון ועד לכנרת. מסלול ההליכה בו נמשך כ-15 ק"מ, ומחולק לשלושה חלקים שווים. אפשר לעשות כל אחד מהם בנפרד, או ללכת לכל אורך הנחל במסלול של יום אחד, שמחייב מכונית נוספת בנקודת הסיום. אנחנו בחרנו באפשרות השניה, והלכנו מהחניון של רשות הטבע בתחילת נחל עמוד עליון, ועד לעמוד שעל שמו קרוי הנחל, ליד קיבוץ חוקוק.

נחל עמוד עליון: החלק הצפוני של הנחל מתחיל בחניון מוסדר של רשות הטבע והגנים, שהכניסה אליו בתשלום. כאן אפשר להשאיר את האוטו, אבל המקום נסגר מוקדם למדי (בשעה 16:00 בחורף), והשער ננעל. לכן, יתכן שכדאי יותר להחנות את הרכב ליד מושב מירון, ולהתחיל את המסלול בנקודה שבה שביל ישראל חוצה את כביש 866, בין אבני ק"מ 41 ו-42. (באופן רגיל אני לא ממליץ להתחמק מתשלום במקומות כאלה, אבל הפעם פשוט אין ברירה.) מכאן ממשיך המסלול עד סופו לאורך שביל ישראל, ומסומן גם בסימון שחור. אם בחרתם בכל זאת להכנס לחניון, תוכלו לרדת לערוץ הנחל ולהפגש עם שביל ישראל אם תעקבו אחרי הסימון האדום.

עין יקים - נחל עמודכך או כך, תגיעו במהירות לאיזור עין יקים, מעיין שבו יש מים כל השנה. בחורף ובאביב ניתן להכנס למים ולשחות, בקיץ המקום נהיה בריכה שבה אפשר לכל היותר לשכשך רגליים.

המסלול ממשיך בתוך ערוץ הנחל במשך כ-5 ק"מ, עד לאיזור עין סתר. כאן מטפסים קצת על ההר, ופיצול למסלול כחול מסמן את סופו של השליש הראשון של הטיול. המעוניינים יכולים לטפס במסלול הכחול (תלול מאוד) ולהגיע למצפה הימים, נקודה שבה בימים עם ראות טובה במיוחד אפשר לראות בו-זמנית את הכנרת והים התיכון (וממנה אפשר לחזור, בהליכה של כמה קילומטרים על הכביש, לנקודת ההתחלה).

נחל עמוד תיכון: בניגוד לנחל עמוד עליון, כאן המסלול מוביל אותנו על הגדה של הנחל, כמה עשרות מטרים מעל הערוץ. השינוי גורם לתוואי להיות נוח יותר, ומדי פעם יש נוף. אבל, למרות כמה נקודות מרשימות (עין סתר, ומפל יבש בהמשך המסלול), לקראת סוף הקטע הזה הנחל נהיה רחב יותר ומרשים פחות. השליש השני של המסלול מסתיים במפגש עם כביש 85, כביש ראשי שאותו שומעים מרחוק. כאן כדאי ללכת לפי סימון שביל ישראל, ולא לפי הסימון השחור, שמתפצל ממנו ממש ליד הכביש - הסימון השחור ישן יותר וקצת מבלבל. על כל פנים, הכיוון הכללי הוא לחצות את כביש 85 ולהמשיך במורד הנחל, כך שאין ממש אפשרות ללכת לאיבוד.

מערות בנחל עמוד תחתוןנחל עמוד תחתון: תחילתו של מסלול זה, ליד כביש 85, הינה המשך של החלק הפחות מעניין של הנחל, אבל בהמשך הנחל נהיה שוב צר ותלול יותר. במקביל מתחילים לראות מערות רבות בקירות הנחל, ולאחר זמן מה מגיעים גם למערות שנמצאות ממש ליד המסלול, וניתן להכנס אליהן. אלה מערות קטנות מאוד (אין צורך בפנס), ולמרבה הצער הן מלאות בלכלוך מסריח, כמיטב המסורת הישראלית.

כמובן שהסיבה העיקרית להגיע לכאן היא העמוד. זהו גוש אבן גדול בעל צורה לא סבירה בעליל, שעומד בצד הנחל כאילו הונח שם בכוונה. בהחלט משהו ששווה לראות, אם כי קצת מוזר לקרוא לנחל ארוך ויפה על שמו של עמוד אחד שתקוע בסופו.

העמוד נמצא כ-500 מטר מסיום המסלול, במפגש עם הכביש המוביל לקיבוץ חוקוק. (שביל ישראל ממשיך כאן על דרך עפר לאורך הנחל, לכיוון הכנרת, אבל קטע המסלול שבהמשך אינו מעניין במיוחד.)

העמוד שעל שמו קרוי נחל עמוד

8 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

האם יש אמצעי מיגון בקטעים המסוכנים בתואי הנחל?

צביקה אמר/ה...

יש כמה מקומות שבהם צריך ללכת בזהירות על שפת הצוק. ברובם יש מעקה מתכת. בכל מקרה לא מומלץ ללכת עם ילדים קטנים בקטעים אלה, אבל מדובר במסלול שאינו דורש יכולת טכנית כלשהי.

Unknown אמר/ה...

האם ניתן להתחיל את המסלול מכביש 85?
עם אוטובוס? יש איפה לחנות בצד?

צביקה אמר/ה...

יש חניה מאולתרת וקטנה בצד הדרך בכביש 85. לאחר צומת עמוד סעו לאט כדי לא לפספס את המקום.

נחשון אמר/ה...

כביש 85 זה צומת קדרים

אנונימי אמר/ה...

בכמה מתארך המסלול עם נוסעים ברכב אחד? האם צריך ללכת חזרה את כל הדרך?

Unknown אמר/ה...

שאלה לגבי נחל עמוד תחתון - איפה אני מתחיל אותו ? מצומת קדרים אני נוסע קצת לכיוון צומת עמיעד ? האם אראה סימון שביל ישראל על הכביש ?

Unknown אמר/ה...

האם נקודת ההתחלה של "התחתון" היא על הכביש בין קדרים לכיוון עמיעד, האם יש שם מקום ברור לעצור וסימון של שביל ישרלא ? או שצריך לרדת לנחל ואז אראה סימון שביל ?