תל דן

(עם יותם ויעל, 21.11.09, 18.5.10)

תל דןתל דן הוא אתר שנראה כאילו לקחו אותו משוויץ, או איזו ארץ ברוכת-גשמים אחרת. נחל הדן הוא המקור החשוב ביותר של הירדן וכמעט כולו נובע מכמה מעיינות שנמצאים כאן. כמויות המים שזורמות פה, אפילו בקיץ, הן מחזה שאנחנו הישראלים לא רגילים לראות. ההרגשה היא כאילו המים פורצים מהאדמה בכל מקום שמסתכלים בו (ובמקרים רבים זה בדיוק מה שקורה).

תל דןבמקום ישנם שבילים סלולים המתאימים לנכים וגם שבילי הליכה שדורשים קיפוץ בין אבנים מעל פלגי מים קטנים. בכל מקרה מדובר במסלול קליל שמתאים לכל המשפחה. אפשר לבלות כאן שעה או חצי יום, תלוי אם בוחרים להקיף את האתר כולו או רק לראות את מוקדי העניין העיקריים. אם יש זמן, מומלץ מאוד פשוט לטייל בין השבילים הרבים ולקבל את ההרגשה שלא משנה לאן תפנו, תראו עוד נחל מפכפך.

אתר הפולחן בתל דןהכניסה למים אסורה, מלבד מקום אחד שבו הוקמה בריכת שכשוך. המים קרים מאוד - נעים בקיץ, קצת קר מדי במשך שאר השנה.

בנוסף לאתר הטבע, יש כאן גם עתיקות בעלות חשיבות היסטורית: כאן שכנה העיר הכנענית ליש, שנכבשה על ידי בני שבט דן. הם שרפו את העיר והקימו על חורבותיה את העיר דן. במקום ישנו אתר פולחן ושרידים רבים מהעיר הישראלית. כמו כן ניתן לראות כאן את הקשת של שער הכניסה לעיר הכנענית, שעשויה מאבני בוץ, וזהו השער המקושת העתיק ביותר בעולם.

תל דןלא מפתיע שהמקום נהיה לעיתים עמוס למדי, אבל אפשר להמנע מרוב העומס אם לא מגיעים בשבת או חג (אנחנו היינו בערב חג, והיה בסדר), או אם באים מוקדם בבוקר. בריכת השכשוך, כצפוי, היא מקום הומה בדרך כלל.

סלמנדרה בתל דןהגעה: נוסעים צפונה בכביש 90. בקרית שמונה פונים ימינה (מזרחה) אל כביש 99. נוסעים כ-8 ק"מ, חולפים על פני קיבוץ דן, ומיד לאחר מכן ישנה פניה שמאלה לתל דן. הכניסה בתשלום.

בריכת השכשוך בתל דן ברגע שקט במיוחד

אין תגובות: