נחל עיון ומפל התנור

(עם יעל ויותם, 21.11.09)

מפל עיון בנחל עיוןנחל עיון הוא מסלול טיול קצר ובו ארבעה מפלי מים גדולים, מהיפים בישראל. מבחינת קושי, המסלול מתאים לכל המשפחה, אבל ישנם איזורים עם צוקים שבהם צריך להשגיח על הילדים. את המסלול כדאי לעשות בימי חורף יפים (אחרי שכבר ירד קצת גשם), או באביב - אחרת המפלים יבשים.

בנחל ישנם שני מסלולים אפשריים: הראשון הוא מעגלי, קצר מאוד, ומגיע רק לאחד מהמפלים ("מפל התנור" המפורסם), ואפשר אפילו לעשות אותו עם עגלה (אם לא מפריע לכם ללכלך אותה בבוץ). המסלול השני הוא קצת יותר ארוך ואינו מעגלי, אבל כאמור גם אותו אפשר לעשות עם כל המשפחה, בתנאי שאתם שומרים על הילדים. מסלול זה מוצלח הרבה יותר ומומלץ מאוד, וזה המסלול שיתואר כאן.

הבעיה העיקרית היא שהמסלול הזה אינו מעגלי. אם אתם מגיעים עם רכב אחד, עלול להיות שאחד מפל הטחנה - נחל עיוןמכם יצטרך לחזור בדרך שבה באתם כדי להביא את הרכב לנקודת הסיום (הליכה של 3/4 שעה אם אתם בכושר). אבל בשבתות וחגים אפשר כמעט תמיד למצוא מישהו שבדיוק נוסע לנקודת ההתחלה כדי לאסוף את הרכב השני, והוא יוכל לתת לכם טרמפ. מצד שני, בשבתות וחגים הנחל שוקק אנשים, במיוחד החלק התחתון שלו שמתלכד עם המסלול הקצר. אם תקומו מוקדם ותתחילו את המסלול בסביבות 9:00-10:00, תוכלו להנות מהמפלים כמעט לבדכם.

מפל התנור - נחל עיוןהגעה לנקודת ההתחלה: נוסעים צפונה על כביש 90 עד למטולה. נכנסים למטולה וממשיכים ישר, ושמים לב לשילוט לנחל עיון: המסלול מתחיל ממש בתוך מטולה, קרוב לגדר המערכת, ליד חניון עפר קטן. אם באים מוקדם, אפשר לזהות את נקודת ההתחלה בעזרת הטנק הישן, שמוצב בחניון להנאת הילדים. אם באים קצת יותר מאוחר, קל יותר למצוא את המקום לפי המוני המכוניות החונות בו. מלבד החניון יש כאן רק בקתה קטנה המשמשת כעמדת תשלום (התשלום בכניסה הוא 25 ש"ח למבוגר). כנראה שרוב האנשים מגיעים רק לחניון התחתון ועושים את המסלול הקצר.

מנקודת ההתחלה, מדרגות מובילות לתוך ערוץ נחל עיון. מכאן ממשיכים במורד הנחל, לאורך מפל הטחנה - נחל עיוןהמושבה מטולה. גשרים קטנים חוצים את הנחל מדי פעם, וכמובן ישנם מפלים שלצידם אפשר לעצור לנוח (אבל הכניסה למים אסורה לכל אורך הטיול). המסלול נוח ורחב, ובירידות התלולות ישנן מדרגות, אבל אחרי גשמים התוואי נהיה בוצי וחלקלק.

הגעה ברכב לנקודת הסיום: יוצאים ממטולה ונוסעים דרומה בכביש 90 כ-3 ק"מ, עד לפניה שמאלה עם שילוט ל"נחל עיון תחתון". נוסעים בכביש צר עד לחניון.

2 תגובות:

Unknown אמר/ה...

תודה על המידע! האם יש שירותים בחניון התחתון?

צביקה אמר/ה...

כן, בחניון התחתון בלבד.