ארבל

(צביקה, יעל, יותם, רפי, 21.3.09)

תצפית על הר ארבלהארבל הוא טיול קצר שיש בו הכל: נופים אל הגליל והכנרת, מבצר מהמאה ה-17, וטיפוס על סלעים (סקרמבלינג) מהסוג הקליל והכיפי. ואת הכל אפשר לעשות במסלול מעגלי של שעתיים-שלוש. לא מפתיע, לכן, שזה מקום פופולרי. בסופי שבוע, מומלץ להגיע אליו מוקדם בבוקר, אחרת אתם צפויים להתקע בפקקים באיזורי הטיפוס הקשים יותר (ובאופן כללי להנות פחות מהפסטורליות של המקום).

האתר נמצא במרחק נסיעה של פחות משעה מחיפה. אנחנו הגענו ב-9:00 בבוקר והיינו כמעט לבד, אבל בדרך חזרה למכונית כבר היה קשה למצוא פינה שקטה.

תצפית על הר ארבלהוראות נסיעה: מצומת גולני נוסעים לכיוון טבריה (כביש 77). ממש לפני הכניסה לעיר, ישנה פניה שמאלה לכביש 7717, עם שילוט לכפר חיטים. פונים שם וממשיכים ישר עד לפניה ימינה למושב ארבל. נוסעים בכביש המוביל לארבל, וממש לפני הכניסה למושב פונים שמאלה לכביש סלול אך משובש מעט, עם שלט חום לכיוון "הארבל". מכאן נוסעים עוד כמה קילומטרים עד לחניון מוסדר בתשלום (20 ש"ח למבוגר). אם אינני טועה, הכניסה היתה חופשית בעבר, אבל מאז שהחלו לגבות תשלום יש גם אנשים שאחראים על הנקיון במקום, והאתר כולו מצוחצח ומסודר. התלונה היחידה שלי היא שבאיזור המבצר יש פרות, והן משאירות אחריהן את הלכלוך שלהם.

מצודת המערות בהר ארבלהמסלול:
החניון ממוקם בפסגת הר ארבל וממנו ישנם מספר מסלולים אפשריים, וכן כמה נקודות תצפית. המסלול הקצר ביותר, שגם מגיע למקומות היפים ביותר, הוא מסלול מעגלי שיורד אל המבצר וחוזר בדרך שונה.

מצודת המערות בהר ארבלהמסלול כולל טיפוס במורד ובמעלה הצוק של הר ארבל. במקום קבועים יתדות רבים והטיפוס אינו קשה למי שרגיל לכך, אבל ממש לא מתאים לילדים קטנים (אלא אם הם קשורים היטב במנשא), ולדעתי אינו מתאים לכלבים (למרות שהיו כאלה שניסו).

הדיירים הקבועים של מצודת המערות בהר ארבלהמסלול מתחיל ממש במגרש החניה, ומסומן באדום. לאחר תצפית קצרה אל הואדי שבין הר ארבל והר ניתאי, מתחילה הירידה התלולה לתוך הואדי. מטרת הירידה היא להגיע למבצר, המכונה "מצודת המערות" ונמצא ממש בתוך הצוק. אפשר להכנס למספר חדרים במצודה ולראות חרכי ירי ומגדל תצפית.

כמה מאות מטרים לאחר המבצר, מגיעים לפיצול עם מסלול שחור. הולכים במסלול השחור כדי לחזור לפסגת הר ארבל ולמכונית. העליה, כמו הירידה, מלווה לעיתים בטיפוס על קטעי צוק קטנים בעזרת יתדות מתכת קבועים בסלע. כאשר מגיעים לשיא הגובה, ישנו פיצול עם שביל כחול, וכדאי ללכת בשביל זה כ-200 מטר עד לנקודת תצפית יפה ("מצפור אל מול כנרת") שהיא גם שקטה הרבה יותר מהמצפורים הקרובים יותר לחניון. חוזרים אל המסלול השחור, וממשיכים איתו עד שמגיעים בחזרה לחניון.