נחל אלון ועין אלון

(צביקה ויותם, 24.5.08)

נחל אלון זורם מקו פרשת המים של רכס הכרמל אל תוך נחל אורן. בנחל הקצר עובר מסלול הליכה יפה שממשיך לנחל אורן, עובר ליד עין אלון, ומגיע לבסוף למחצבות קדומים. במהלכו נלך כ-3.5 ק"מ שכוללים ירידת גובה של 250 מטר, אך בשום מקום אין ירידה תלולה במיוחד, והמסלול מתאים לכל המשפחה. המסלול אינו מעגלי, ואם אתם לא מתכוונים לחזור באותה הדרך שממנה באתם, תצטרכו שתי מכוניות.

נקודת ההתחלה: המסלול מתחיל בצומת דמון - המפגש בין כביש 672 (חיפה-עספיא) וכביש 721 (לבית אורן). בצומת ישנו משטח עפר גדול שבו אפשר להחנות את הרכב. מכאן נמשיך רגלית כ-100 מטר לכיוון עספיא, עד שנראה שלט בו כתוב "נחל אלון" עם סימון כחול.

המסלול: המסלול מתחיל בירידה מעט תלולה אל תוך אפיק נחל אלון. כאן נלך בתוואי מוצל בסמוך לאפיק, עד שנגיע לאחר כ-2 ק"מ אל מפגש נחלים רחב-ידיים. כאן אנחנו נפגשים עם נחל אורן, המסומן בירוק. נפנה ימינה ונמשיך במורד נחל אורן, לאורך דרך עפר רחבה ולצד רוכבי אופניים רבים. לאחר זמן קצר, המסלול הירוק עוזב את דרך העפר ויורד לתוך אפיק הנחל. כאן צריך קצת לטפס בין סלעים (לא מאוד קשה, אבל לא מתאים לפעוטות). אם תרצו, תוכלו במקום זאת להמשיך על דרך העפר (ללא סימון שבילים); שתי האפשרויות מובילות כעבור זמן קצר אל עין אלון, מעין שבו נביעה יפה אפילו בשנים שחונות. הליכה של כקילומטר מובילה מכאן למחצבות קדומים.

נקודת הסיום: מחצבות קדומים (על כביש בית אורן-עתלית).

מערת קשת

(סבא, אבא ויותם, 9.5.08)

מערת קשתמערת קשת שבגליל המערבי היא בכלל לא מערה, אלא קשת "סתם" - אבל זהו בכל זאת מבנה מרשים מאוד.

אפשר להגיע עם רכב קרוב מאוד למקום, אבל מסלול מומלץ יותר (ולא הרבה יותר ארוך) הולך לאורך מצוק המשקיף על נחל בצת, עד שהוא מגיע למערה מכיוון אחר.

נקודת ההתחלה למסלול היא בכביש המוביל לאדמית, בדיוק במקום בו מחנים את האוטו כדי להגיע למערת נמר. מהחניה מתחיל מסלול הליכה מסומן באדום. המסלול מטפס מעט על ההר לאורך צוק מדהים, ממנו משקיפים על הים התיכון, נהריה, וכל יישובי הסביבה. לאחר הליכה של כקילומטר מגיעים אל הקשת (אני עדיין מתקשה לקרוא למקום מערה). זוהי קשת טבעית בגובה של כמה עשרות מטרים וברוחב של מטרים בודדים. אפשר ללכת עליה ולהסתכל למטה, ואפשר לעמוד מהצד ולראות את הקשת כולה. זהו גם אחד המקומות המוסדרים היחידים בארץ לסנפלינג.

מכאן אפשר להמשיך את המסלול האדום, שיורד אל תוך נחל בצת ולאחר מכן עולה בגדה השניה שלו, ומגיע לקיבוץ אילון (הליכה של כ-5 ק"מ). לחילופין, אפשר לחזור כלעומת שבאתם - במקרה זה המסלול כולו אורך לא יותר משעתיים.

מערת נמר

(סבא, אבא ויותם, 9.5.08)

הכניסה למערת נמרהגליל העליון הוא איזור עם מערות רבות, במיוחד בחלקו המערבי. מערת נמר היא יחסית גדולה, ויש בה נטיפים וזקיפים - אך ההליכה בה דורשת זחילה וטיפוס על יתדות, כך שאינה מתאימה לכל אחד. (אנחנו הלכנו עם יותם, בן חצי שנה. הצלחנו רק להכנס לחדר הראשון במערה, וגם זה בקושי.)

כדי להכנס למערה יש להצטייד בפנסים.

הגעה: נוסעים צפונה על כביש 70 עד לכביש הצפון (כביש 899). ממשיכים מזרחה כ-3 ק"מ, עד לפניה לקיבוץ אדמית. כאן פונים שמאלה ומטפסים במעלה ההר אל רמת אדמית. בדיוק 2.5 ק"מ אחרי הפניה, אפשר להחנות את הרכב בימין הכביש בשטח עפר קטן. מהחניה, יורדים ברגל 50 מטר במורד הכביש ומגיעים לסימון ירוק. זו נקודת ההתחלה של המסלול.

שימו לב: עד לאחרונה, קטע מסלול זה היה מסומן בשחור. ההוצאה האחרונה של מפת הגליל העליון (מהדורת 2007) עדיין מסמנת את השביל בשחור. על פי מפה זו, המסלול ממשיך צפונה עד לקיבוץ חניתה. ואולם מסלול זה מבוטל מסיבות בטחוניות (חלקו עובר קרוב מאוד לגדר המערכת). כנראה שהחליטו לא לקחת סיכון ולבטל לחלוטין את הסימון השחור, ואת תחילתו (הקטע שמגיע עד למערת נמר) לשנות לצבע ירוק. כך או כך, בשטח אפשר לראות רק סימון ירוק (ומדי פעם, סימון שחור מחוק).

המסלול: מנקודת ההתחלה יורדים במסלול תלול אך לא קשה, אל עבר אפיק נחל נמר. כעבור כ-500 מטר מגיעים לפיצול עם מסלול "שקוף" (שני פסים לבנים שביניהם אין צבע). פיצול זה יוביל אותנו אל המערה. מבחוץ נראה שהמערה אינה מאוד גדולה, אך זהו מראה מטעה: לאחר זחילה קצרה המערה נפתחת לחדר גדול. מכאן אפשר להמשיך במסלול שמסומן באמצעות מחזירי אור עגולים קטנים: מחזיר אור לבן מסמן את כיוון ההתקדמות אל תוך המערה, ומחזיר אור צהוב - את כיוון היציאה.

לאחר הסיור במערה, חוזרים אל המסלול הירוק. המסלול הירוק ממשיך מכאן לתוך אפיק נחל נמר, ויורד איתו עד לכביש הצפון (אל הצומת עם כביש המוביל לאדמית, בו עברנו קודם). אבל אם יש לכם רק מכונית אחת, מומלץ פשוט לחזור כלעומת שבאתם, אחרת תצטרכו ללכת 2.5 ק"מ ברגל בכביש צר ומתפתל בחזרה אל המכונית.

מסלול קצר נוסף שאפשר לעשות בסביבה הינו מערת קשת.