נחל נשר

(צביקה, איתן, יותם, 26.4.08)

נחל נשר הוא נחל קטן ויפה שיורד מקו פרשת המים ברכס הכרמל אל העיר נשר. המסלול שלנו עוקב אחר הנחל לאורך כמחצית מאורכו, ואז חוזר בחזרה לנקודת ההתחלה. זהו מסלול לא ארוך (כ-2 ק"מ בכל כיוון), ולא במיוחד קשה מבחינה טכנית. הוא כולל מספר מקרים של טיפוס על מפלים יבשים קטנים. עם נעליים טובות, כל אחד יכול לעשות זאת (מלבד אולי ילדים קטנים).

נקודת ההתחלה: המסלול מתחיל בצומת דמון - המפגש בין כביש 672 (חיפה-עספיא) וכביש 721 (לבית אורן). בצומת ישנו משטח עפר גדול שבו אפשר להחנות את הרכב. בחלק הצפוני של הצומת, ליד גדר בטחון נמוכה, מתחיל הסימון האדום, אם כי קצת קשה למצוא אותו כי אין שילוט. (הסימון במפה נראה כאילו נקודת ההתחלה היא כ-100 מטר ממזרח לצומת, אך זה אינו נכון.)

המסלול: המסלול מתחיל בהליכה באחו פורח ורחב ידיים, אך לאחר כ-500 מטר נכנס לאפיק נחל נשר, שם ממשיכים עד סוף הטיול. אורכו של המסלול כ-2 ק"מ (בכל כיוון), אך ההליכה היא בתוואי לא קל ולכן יש לקחת בחשבון הליכה של שעה עד שעה וחצי בכל כיוון.

נקודת הסיום: המסלול האדום מתחבר לכביש 7212, כביש צר ומתפתל שיורד מהכרמל אל עבר נשר. כאן מסתיים הסימון האדום. מהו עושים מפה? אפשרות אחת היא לחזור כלעומת שבאנו (מה שאנחנו עשינו). אפשרות אחרת היא להשאיר רכב נוסף בנקודת הסיום (מקום חניה אפשרי הוא בתחילת דרך נוף כרמל, המסומנת בסימון שבילים ירוק). אפשר גם להאריך קצת את המסלול, ללכת על דרך נוף כרמל, ולחזור דרך שביל ישראל אל עספיא; מכאן בהליכה של כקילומטר וחצי אפשר לחזור לצומת דמון ואל המכונית.

נחל מערות

(צביקה, יעל ויותם, 22.4.08)

סכיני אבן שנמצאו בנחל מערותנחל מערות שליד עתלית הוא אתר שמתאים לטיול של שעה וחצי עד חצי יום. במקום יש ריכוז של מערות טבעיות, שחלקן שמשו למגורים של האדם הקדמון במשך תקופה ארוכה. הסיור במערות האדם הקדמון הוא בתשלום ובליווי מדריך של רשות הטבע והגנים. מלבד זאת, ישנם מספר מסלולי טיול בנחל עצמו, שאינם בתשלום. כל המסלולים מתאימים גם לילדים.

הגעה: יורדים מכביש החוף (כביש 2) במחלף עתלית, נוסעים מזרחה לצומת אורן ושם פונים דרומה אל כביש החוף הישן (כביש 4). נוסעים דרומה, עוברים את קיבוץ עין כרמל, ולאחר כ-300 מטר פונים שמאלה לנחל מערות. כאן יש חניון מוסדר (בלא תשלום).

מערות האדם הקדמון

מערות האדם הקדמון, נחל מערות, כרמלהסיור במערות הוא בתשלום, ובשבתות וחגים הוא אפשרי רק בליווי מדריך (אבל לפחות כשאנחנו היינו, ההדרכה היתה דווקא מעניינת). מדובר במסלול הליכה של כשעה, שכולל ביקור בשלוש מערות שבהן נמצאו שרידים רבים של התיישבות קדומה. בין היתר אפשר לראות כלי ציד שונים שנבנו מאבנים ומעצמות, וכן העתק של שלד של אדם שנקבר עם מעין שרשרת על ראשו. שתי המערות הראשונות קטנות ולא ניתן להכנס אליהן, אך אל המערה השלישית נכנסים ושם גם אפשר לראות סרט קצר על האדם הקדמון (לא משהו).

המסלול כאן קל ונוח מאוד גם לילדים קטנים. הקושי העיקרי הוא טיפוס של כ-50 מדרגות בתחילת הדרך.

נחל מערות

נוף לים מנחל מערותהמעוניינים במסלול טיול קצת יותר ארוך יכולים להכנס לתוך נחל מערות עצמו. זהו מסלול מעגלי של כ-3 ק"מ, והכניסה אליו היא חינם.

מחניון נחל מערות, הולכים אל בקתת הכניסה לאתר, עוברים אותה, וממשיכים ישר (מזרחה) לתוך הנחל. המסלול מסומן בכחול, וממשיך כקילומטר בתוך ערוץ הנחל, לפני שהוא עולה ומטפס על הגדה הדרומית של הנחל. בהדרגה נפתח הנוף לעבר הים התיכון ואפשר לראות את עתלית ואת היישובים הסמוכים. לאחר טיפוס לא קשה (עליה של כ-150 מטר) מגיעים אל הרכס, הולכים זמן קצר בחורשה נעימה, ויורדים מצידו השני. כאן המסלול מתחיל לחזור מערבה, ולבסוף נפגש עם מסלול ירוק שמחזיר אותנו לחניון.

מונפור

(צביקה ויעל, 8.4.08)

תצפית על מבצר המונפורהמונפור הוא אחד מכמה מבצרים מבודדים שבנו הצלבנים בישראל ונותרו על תילם עד היום (שניים אחרים הם כוכב הירדן ומבצר נמרוד). הוא נמצא בגליל העליון, בכתף הר המשקיף על נחל כזיב.


מונפור
המסלול המומלץ למונפור מתחיל מפארק גורן, יורד אל תוך נחל כזיב, ואז עולה אל מבצר המונפור. המסלול אינו מעגלי. (ישנה גם אפשרות להגיע למבצר מהכיוון השני - ממצפה הילה או ממעליא - אבל זו דרך פחות יפה.)


נוף מהמונפור
המסלול אל המונפור מתחיל מ"תצפית המונפור" שבפארק גורן, משם ניתן לראות את שביל ההליכה שיורד אל הנחל ועולה בחזרה. מכאן יורדים כ-200 מטר לתוך ערוץ נחל כזיב, ואז עולים כ-300 מטר אל המבצר. המסלול כולו מסומן אדום. שביל ההליכה הוא רחב ונוח מאוד מבחינה טכנית, אבל העליה עשויה להיות קצת מתישה למי שאינו רגיל לכך. החזרה לפארק גורן היא מאותה הדרך. בסך הכל המסלול לוקח כ-4 שעות בהליכה נינוחה, כולל סיור של שעה במבצר.

הגעה: ראו בפוסט של פארק גורן.