נחל צפית

(צביקה ויעל, 4.1.08)

גבים יבשים בנחל צפית תחתוןנחל צפית זורם ממישור ימין (ליד דימונה) ועד לצומת הערבה, ועובר ממזרח למכתש הקטן. שביל מסומן עובר בתוך הנחל לכל אורכו. זהו מסלול שנמשך כ-16 ק"מ, ומחולק לשלושה קטעים: נחל צפית עליון, תיכון ותחתון. החלק היפה ביותר הוא נחל צפית תחתון, שם הנחל מצטמצם לקניון צר ומתפתל. המסלול מיועד למיטיבי לכת, במיוחד החלק התחתון, בו תצטרכו לטפס במורד מפלים בעזרת חבל (שנמצא במקום).

המסלול אינו מעגלי, אבל עובר די קרוב לכביש 25, שם ניתן די בקלות לתפוס אוטובוס. קו 393 או 394 עובר מצומת הערבה לכיוון דימונה בערך כל 90 דקות, ומהנסיון שלי הזמנים באתר של אגד די מדויקים (קחו 10 דקות טווח בטחון). אם אתם משאירים רכב באחת מנקודות הקצה, מומלץ לעשות זאת בתחנת הדלק של צומת הערבה, כיוון שבאיזור ישנם מקרים רבים של גניבת רכב.

אם אתם מתחילים את הטיול מוקדם והולכים מהר, תוכלו לעשות שני קטעים או אולי אפילו את שלושתם ביום אחד. בכל מקרה, המסלול מתוכנן כך שניתן לעשות כל אחד מהחלקים שלו בנפרד. אנחנו טיילנו רק בנחל צפית תיכון ותחתון, ולכן אני אכתוב כאן רק עליהם.

אזהרה: כמו בכל טיול באיזור, לפני הכניסה לנחל יש לוודא שלא צפויים גשמים באיזור, כדי להמנע מסכנת שטפונות.

נחל צפית תיכון
גבים יבשים בנחל צפית תחתון
החלק המרכזי של נחל צפית נמשך כ-5 ק"מ, לא כולל קטעי הליכה של כ-2 ק"מ בכל כיוון אם אתם מגיעים מהכביש. הנוף בחלק זה הוא של נחל רחב-ידיים יחסית שעובר בין הגבעות המתונות שבין מדבר יהודה לערבה. המסלול עצמו הוא נוח וכמעט כולו בירידה (מלבד שני קטעים לא ארוכים שבהם המסלול מאגף מפלים גדולים בנחל). עם זאת, במספר מקומות ישנה הליכה על שביל צר מאוד שעובר ליד צוק, ולכן המסלול אינו מתאים לילדים.

הגעה לנקודת ההתחלה: נקודת ההתחלה קרובה מאוד למיצד תמר. אם אתם מגיעים באוטובוס, בקשו מהנהג להוריד אתכם ליד השלט של מיצד תמר. אין שם תחנה רשמית, אבל אם תבקשו בנימוס יש סיכוי שהוא יסכים. (אם לא, תצטרכו לרדת במחצבת צפית ולהמשיך משם כ-2 ק"מ צפונה על הכביש). השילוט למיצד תמר נמצא למעשה כמה מאות מטרים מצפון למיצד. חזרו דרומה על הכביש כמה מאות מטרים, עד שתראו משמאלכם את המיצד, קרוב לשלט המזהיר מגמלים על הכביש. כאן חוצה שביל ישראל את הכביש, ואנחנו נמשיך עם שביל ישראל ימינה במעלה ההר. השביל מטפס רק כ-50 מטר ואז נכנס לתוך נחל צפית, כאן נפרד משביל ישראל ונמשיך במסלול השחור של נחל צפית.

הסימון השחור ילווה אותנו במשך רוב הדרך. לקראת סוף המסלול, תוכלו לבחור בין סימון כחול לבין המשך הסימון השחור. אם אתם ממשיכים לנחל צפית תחתון, בחרו במסלול הכחול, ואם אתם חוזרים לכביש 25 עדיף להמשיך במסלול השחור, שיחסוך לכם כקילומטר של הליכה על כביש העפר.

הגעה לנקודת הסיום: בין אם בחרתם במסלול השחור או הכחול, נקודת הסיום של נחל צפית תיכון (שהיא גם נקודת ההתחלה של נחל צפית תחתון) נמצאת במפגש השביל עם דרך העפר המובילה למכתש הקטן. המעוניינים להמשיך לנחל צפית תחתון (מומלץ!) ימשיכו במסלול הכחול. כדי לחזור לכביש נפנה שמאלה (צפונה) ונלך על דרך העפר הרחבה כחצי שעה, עד לכביש 25. הגענו לירידה מכביש 25 לכיוון המכתש הקטן. זו תחנה רשמית של קו 393/394 של אגד וכאן נוכל לתפוס אוטובוס לנקודת ההתחלה.

נחל צפית תחתון
טיפוס בחבל בנחל צפית תחתון
נחל צפית תחתון הוא בלי ספק החלק היפה ביותר של המסלול. ההליכה כאן היא בתוך הנחל, שהיה לקראת סופו קניון צר, גבוה ומתפתל. מסיבה זו, זהו גם החלק הקשה ביותר להליכה. בנקודה אחת, יחסית בתחילת המסלול, יש לרדת במפל שגובהו כ-6 מטרים, בעזרת חבל (שנמצא במקום באופן קבוע) - משימה לא פשוטה למי שאינו מורגל בכך. במקומות רבים אחרים ישנם יתדות בסלע. בקיצור המסלול מיועד בהחלט אך ורק למיטיבי לכת.

הקניונים המרשימים של נחל צפית תחתון
מי שאינו מעוניין לרדת בחבל, אבל לא מפחד לטפס על סלעים כשיש בהם יתדות, יכול לעשות את החלק האחרון של המסלול מסופו כלפי מעלה, ואז לחזור כלעומת שבא. באופן כזה יהיו לכם טיפוסים עם יתדות, אך ללא חבלים.

בנוסף, ניתן לשלב את המסלול עם נחל תמר הסמוך, שגם הוא תלול, יפה, וכולל קטעי טיפוס לא קלים.

הגעה לנקודת ההתחלה: ראו נקודת הסיום של נחל צפית תיכון, למעלה.

הגעה לנקודת הסיום: המסלול מסתיים בכביש הערבה, כ-2 ק"מ מדרום לצומת הערבה.

מבט מלמעלה על נחל צפית

11 תגובות:

Unknown אמר/ה...

מה הדרגת קושי של המסלול? אני לא עושה הרבה מסלולים ומה שעשיתי היו בדרגה של משפחות ונוער..כגון החצבני..
האם אני יכולה לעשות את המסלול הזה?
כנ"ל לנחל פרס

צביקה אמר/ה...

כפי שכתבתי, המסלול מיועד למיטיבי לכת, במיוחד החלק התחתון של הנחל (שהוא גם היפה ביותר).

את אומרת על עצמך שעשית עד כה מסלולי משפחות בלבד, ולכן הייתי ממליץ לך להתחיל ממסלולים קלים יותר (למשל עין ירקעם), ולהעלות בהדרגה את רמת הקושי (למשל להמשיך עם נחל פרס).

אגב, ידידי אריה שטייל לא מזמן בנחל צפית מוסר שאפשר לעקוף את המפל שהוזכר בפוסט למעלה, כך שניתן לעבור את נחל צפית גם בלי טיפוס עם חבל. יחד עם זאת, עדיין מדובר במסלול למיטיבי לכת.

Unknown אמר/ה...

אני מעוניין לצאת לטיול מעגלי צפית-תמר בסוכות האם המקום מסומן ועם חבלים' האם אפשר להשאיר את הרכב בתחנת הדלק,ומהו הזמן משוער של הטיול
תודה-עוזי

צביקה אמר/ה...

אכן המסלול אפשרי ואף מומלץ מאוד. פרטים נוספים מופיעים בפוסט על נחל תמר.

המסלול אינו ארוך מבחינת הליכה, אך קשה טכנית, ולכן משך הזמן שהוא ייקח לך תלוי בעיקר ביכולת הטיפוס שלך. כמו כן, מכיוון שמדובר בטיול בסוכות, כדאי לקחת בחשבון שעשויים להיות במקום עוד מטיילים רבים, אשר עלולים לגרום לפקקי תנועה בנקודות הטיפוס הקשות. בסך הכל הייתי אומר שמדובר בטיול של כחצי יום.

מישהו מהצופים אמר/ה...

לצופיה: אין ספק שנחל פרס קשה הרבה יותר מנחל צפית.
אך שניהם ברמה יותר גבוה משל החצבאני.
צביקה מתאר את המסלול כמסלול למטיבי לכת, אך בצופים אנחנו עושים את המסלול כמעט כל שנה עם חניכים בכיתות ה'+ו' ולעומת זאת את נחל פרס רק עם חניכי הכיתות הגבוהות.

Unknown אמר/ה...

אני מעונינת לטייל בנחל צפית עליון-תחתון עם משפחתי( מיטיבי לכת). האם אפשר להסתדר במכונית אחת???
תודה

Unknown אמר/ה...

אני מעונינת לטייל בנחל צפית עליון-תחתון עם משפחתי( מיטיבי לכת). האם אפשר להסתדר במכונית אחת???
תודה

צביקה אמר/ה...

כן - ראי תשובתי לשאלה של עוזי.

אנונימי אמר/ה...

האם יש איזה חניון קרוב ללינה בשטח?

Unknown אמר/ה...

היי צביקה, האם היית ממליץ על טיול כזה (נחל צופית תחתון ) לשכבה שלמה של תלמידי כיתה ח'?

צביקה אמר/ה...

היי חגית, מדובר במסלול לא קל עם כמה נקודות צוואר בקבוק. אם אתם עושים את כולו זה גם מסלול ארוך. נראה לי שהתמונות והטקסט מתארים את רמת הקושי היטב, ההחלטה היא שלך אם את חושבת שהשכבה מסוגלת לזה.