הבניאס

(צביקה, איתן, רפי ואיתמר, 16.8.07)

מפל הבניאס בגן לאומי נחל חרמוןהבניאס (נחל חרמון), אחד משלושת מקורות הירדן, הוא נחל איתן שבו זרימה חזקה כל ימות השנה, ולכן הוא מתאים לטיול אפילו בימי אוגוסט החמים ביותר. הפארק הלאומי נחל חרמון כולל מספר אתרים שונים: מעיינות הבניאס, בריכות נוי מלאכותיות, שרידי עיר צלבנית עתיקה, מקדש לאל פאן, מסלול הליכה לאורך הנחל, וכמובן מפל הבניאס - מהמפלים המרשימים ביותר במדינה. במקום ישנם גם שולחנות פיקניק, ובהתאם לרמת העניין שלכם, ניתן לבלות בו בין שעה לחצי יום. בנוסף, אפשר להמשיך את הטיול במורד הנחל, מחוץ לתחום הגן הלאומי (ומחוץ לשמורת הטבע), שם ישנן מספר נקודות בהן הכניסה למים אפשרית. באחד מהם ניתן למצוא שרידים של טנק סורי ישן, שנפגע ונפל לתוך הנחל במהלך מלחמת ששת הימים.

את הביקור בבניאס אפשר לשלב עם ביקור בקלעת נמרוד (זכרו לקנות כרטיס כניסה משולב), ו/או במסלול הליכה בנחלים היפים שבסביבה: נחל חזורי ונחל גובתה שמובילים מקלעת נמרוד למעיינות הבניאס, ונחל חרמון שממשיך מהמעיינות לקיבוץ שניר ולמושב שאר ישוב.

מקדש לאל פאן ליד מעיינות הבניאסלפני שנתחיל, נספר מה הביקור אינו מכיל: אין כמעט מקומות שבהם ניתן להכנס למים. בחלקים ממסלול ההליכה מותר לשכשך רגליים בבריכות העתיקות, אבל לא יותר מזה. הכניסה למים פוגעת בצמחיה ובבעלי החיים, ובכל מקרה, פקחים של רשות הטבע מסתובבים שם ומשגיחים. מי שרוצה להכנס למים יכול לעשות זאת בהמשך הנחל, מחוץ לשמורה.

כמו כן, כדאי להזהיר שהמקום הוא אתר פופולרי לטיולים, ונדיר להגיע אליו בלי למצוא שם קבוצות גדולות. הכניסה לאתר בתשלום (23 ש"ח למבוגר).

גשר רומי מעל נחל חרמוןהגעה: נוסעים צפונה על כביש 90, עוברים דרך קרית שמונה, ולקראת היציאה מהעיר שמים לב לשילוט לכביש 99, לכיוון מַסְעָדֶה. כאן פונים ימינה לכביש 99 ונוסעים 11 ק"מ עד לפארק, שנמצא משמאל לכביש.

ממש ליד הכניסה נמצאים מעיינות הבניאס, שזורמים לתוך שלוש בריכות מלאכותיות. בשטח פזורים עצי תאנה ורימון, גפנים ושיחי פטל, ובעונה המתאימה (קיץ) אפשר לקטוף ולאכול. כמובן שהאטרקטיביות של המקום לא נעלמה מהתושבים הקדומים של האיזור, ובמקום יש שרידי עיר קדומה וכן מקדש לאל היווני פאן (שממנו נגזר שמו המקורי של הנחל, פניאס).

ליד הבריכות מתחיל מסלול הליכה נוח לאורך הנחל. אורך המסלול כשעה, וסופו במפל הבניאס. אלה שאינם מסוגלים ללכת במסלול זה יכולים להגיע ישירות למפל מהכניסה המערבית של הגן הלאומי, אבל גם במקרה זה יש צורך לרדת בשביל קצר ותלול אל תוך הנחל.

לא רחוק ממפל הבניאס, וסמוך לשביל שעולה לכניסה המערבית, מתחיל מסלול מסומן בשחור, שבניגוד לשאר המסלולים בפארק - אינו משולט. זהו מסלול יפה בפני עצמו, שמתאים למי שרוצה להאריך קצת את הטיול ואינו צריך לחזור לנקודת ההתחלה. אם תלכו בו, תגיעו עד מהרה לקצה הפארק הלאומי. שער היציאה פתוח בדרך כלל, אבל נסגר זמן מה לפני סגירת הפארק. אם בכל זאת הגעתם וגיליתם שהשער סגור, תצטרכו לעלות לכניסה המערבית ולבקש מהשומר לרדת אתכם ולפתוח לכם את השער.

מכאן ממשיך המסלול לאורך הגדה הצפונית של הבניאס, כשמדי פעם תוכלו להציץ ולראות את הנחל זורם בתוך קניון מרשים. כקילומטר מאוחר יותר תראו שלט קטן עליו כתוב "הטנק הסורי". השלט מפנה לירידה מהמסלול המסומן אל הנחל עצמו, שם תראו טנק סורי הפוך שנפל לנחל במהלך מלחמת ששת הימים. השלטים במקום אוסרים על כניסה למים; רוב המטיילים מתעלמים.

לאחר שתחזרו למסלול, תגיעו עד מהרה לשביל שעולה לקיבוץ שניר, שם תוכלו להשאיר את המכונית. לחילופין, ניתן להמשיך במסלול השחור עד לכניסה לשאר ישוב. דרך זו מכילה כמה נקודות נוספות בהן אפשר להכנס למים, אבל מעבר לכך היא לא במיוחד מעניינת, וחלקה דרך עפר בה נוסעים טרקטורונים רבים.

מסלול הליכה למפל הבניאס

אין תגובות: