מערת הנטיפים (מערת שורק)

(צביקה ויעל, 30.12.06)

מערת הנטיפיםהחורף והבוץ הגיעו, וזה זמן טוב לטיולי מערות. היום היינו במערת הנטיפים, שקרויה גם מערת שורק או מערת אבשלום. זו מערה לא מאוד גדולה, אבל מאוד מרשימה, והסיור הקצר (בערך שעה) מתאים לכל המשפחה ומעולה גם בימים גשומים.

ההגעה: יורדים מכביש 1 (ת"א-ירושלים) במחלף שער הגיא, ונוסעים על כביש 38 ממש עד לכניסה לבית שמש. ברמזור הראשון של בית שמש, ליד המזרקה, פונים שמאלה לכביש 3855 (השלט מפנה ל"בית שמש מרכז"). ממשיכים עם הכביש לתוך פארק עצמאות ארה"ב, עד לצומת T עם שלט למערת הנטיפים. הכבישים מתפתלים לאורך הרי יהודה ובפארק עצמאות ארה"ב יש הרבה נקודות שקטות עם חניה ושולחנות פיקניק. כשאנחנו היינו היו איזורי פיקניק רבים שהיו ריקים מאדם. בחורף הקופה נסגרת בשעה 15:00, ובקיץ ב-16:00, אבל זה כל כך קרוב שאפילו אם קמים מאוחר בשבת ומתבטלים כל הבוקר, עדיין אפשר להגיע. משך הנסיעה ממרכז תל-אביב עד למערה הוא כ-40 דקות בכבישים הפנויים של בוקר שבת.

המסלול: זהו אתר של רשות הטבע והגנים והכניסה היא בתשלום (23 ש"ח למבוגר). מהחניה יורד שביל מרוצף עם מדרגות אל פתח המערה, שם יש מבנה קטן עם פוסטרים והסברים על המערה. הכניסה למערה היא בקבוצות מאורגנות, אבל אחרי סרט הסבר קצר ומעניין (אם גם דל-תקציב) וכמה מילות הסבר של המדריך, אפשר לשוטט במערה בחופשיות, לתפוס מרחק מהילדים הצעקנים ולהשאר שם כמה זמן שרוצים. אסור לגעת בנטיפים (מלבד ב"פינת ליטוף" קטנה ונחמדה), אבל בשבתות מותר לצלם, אפילו עם פלש.

מסלול ההליכה בתוך המערה די קצר: כמה מאות מטרים בלבד. אבל אם הולכים לאט, מרגישים כאילו המערה גדולה ונהנים יותר. הנטיפים והזקיפים מאוד, מאוד מרשימים. יש שם סוגים שונים של תצורות, בעלות דוגמאות, גדלים וצבעים שונים. התמונות שצילמתי ממש לא משקפות את היופי המיוחד של המקום - גם בגלל שקשה לתפוס אותו בעדשה וגם בגלל שנגמרה לי הבטריה זמן קצר אחרי שנכנסנו למערה.

התנאים בתוך המערה, מסתבר, כמעט לא משתנים במשך השנה: טמפרטורה של 22-23 מעלות ולחות של כ-95%, כלומר, הרגשה של סאונה. אז לא כדאי לבוא לבושים חם מדי, גם בימים הקרים ביותר: אתם רק תרגישו מחנק ותרצו לצאת מהמערה מהר יותר, וחבל.

מערת הנטיפים

אין תגובות: