תל צובה, עין צובה ועין חמד

(יעל וצביקה, 11.11.06)

בהחלטה ספונטנית יצאנו לטיול קצרצר של שבת בבוקר, כזה שאפשר לעשות אפילו אחרי שבוע שבו שנינו היינו חולים. המגבלות: יוצאים ב-9:00 מתל-אביב, צריכים לחזור עד 14:00, ובאמצע לא רוצים להתאמץ יותר מדי. הפתרון: טיול קצרצר בהרי ירושלים.

היינו בשלושה אתרים קרובים זה לזה: תל צובה, עין צובה ועין חמד.

תקציר: תל צובה הוא מקום מעניין, עם נוף יפה שממנו רואים את כל שאר האתרים. עין צובה הוא מקום נחמד, אבל צריך לתאם מראש אם רוצים להכנס למעיין עצמו, ולא עשינו את זה. עין חמד - מקום נהדר בשביל פיקניק וטיול של שעה.

תל צובהתל צובה

תל צובה הוא מבצר צלבני על ראש הר צובה, שמאוחר יותר היה לכפר ערבי (צוּבּא) שנכבש במלחמת העצמאות על ידי חטיבת הראל של הפלמ"ח. די הרבה מבנים נותרו מהיישוב, ואפשר לשוטט ביניהם ולהכנס לחלקם, קצת הרגשה של עיר רפאים. יש תצפיות יפות לכל הכיוונים.

הגעה: יורדים מכביש מס' 1 במחלף הראל, פונים ימינה ונוסעים לכיוון קיבוץ צובה. נכנסים לתוך הקיבוץ, נוסעים ישר עד הסוף, ובקצה, ליד המפעל, מחנים את הרכב. הליכה של כ-500 מטר משם מובילה אל ראש הגבעה, שם נמצא התל, שמשקיף על כל האיזור וניתן לראות אותו כבר מהקיבוץ.

עין צובהעין צובה

כשירדנו מהתל ראינו שלטים למעיין, והחלטנו ללכת לראות מה יש שם. מסתבר שגם המעיין נמצא פחות מקילומטר מהקיבוץ, ושווה להגיע גם אליו.

עין צובה הוא מעיין שזורם כל השנה, ושימש להשקיית השדות שסביב וכן לשתייה, באופן רצוף מאז ימי בית שני. יש שם מבנה אבן ובריכה אליה זורמת הנביעה, ובעקרון אפשר להכנס לתוך נקבה שנבנתה בימי בית שני, ושימשה להזרמת המים לתוך מערכת השקיה מתוחכמת. אלא שהכניסה דורשת תיאום מראש עם מישהו מהקיבוץ (וכנראה גם תשלום סמלי כלשהו), ולכן לא יכולנו להכנס בעצמנו. גם האיזור שבחוץ נחמד למדי.

הגעה: החניה באותה נקודה כמו תל צובה, הליכה באותו שביל אלא שבשלב כלשהו פונים ימינה ויורדים קצת במדרון ההר. יש שילוט מצוין שמכווין לאתרים השונים.

עין חמדעין חמד

מעין צובה יש מסלול הליכה של כ-3 ק"מ שמוביל לעין חמד (סימון ירוק). אבל כאמור היינו עלצנים היום, ולכן פשוט חזרנו ונסענו באוטו עד לעין חמד, מה שכנראה לקח בערך אותה כמות זמן.

עין חמד הוא איזור ירוק ויפה שבמרכזו נחל איתן. הנחל ניזון ממספר מעיינות, את חלקם ניתן לראות בתוך שטח הפארק. האיזור שימש כחווה צלבנית במאה ה-12, ויש שם גם מבצר לא מאוד גדול, אבל מרשים בהחלט, ששימש להגנה על החווה.

סביב הנחל יש המון שולחנות פיקניק ומתקני משחקים לילדים, אבל אפשר גם למצוא פינות שקטות, אפילו בשבת. טיול איטי סביב שטח הפארק לוקח בערך שעה.

הגעה: יורדים מכביש מס' 1 במחלף חמד, ומיד שמים לב לשלט החום הקטן שמוביל לעין חמד. הכניסה לגן הלאומי בתשלום.

אנונימי אמר/ה...

בימינו כבר אין בעין חמד מים כל השנה כפי שהיה בעבר - http://www.parks.org.il/ParksAndReserves/enHemedAquaBella/Pages/default.aspx