נחל פרס

טיול מדורי, 16.3.2006

אחד המסלולים היפים ביותר בערבה. מחולק לשני קטעים: נחל פרס תחתון (מסלול ירוק), שמכיל את החלקים היפים ביותר, ונחל פרס עליון (מסלול שחור), מסלול לא קל אבל מאוד מהנה למי שאוהב טיפוסים, עם קטעי scrambling לא פשוטים בכלל. אפשר לעשות את שניהם ביום אחד, אם הולכים בקצב סביר. אם רוצים לעשות רק חלק אחד, המסלול האדום מקשר את נקודת האמצע עם הכביש. בכל מקרה צריך שתי מכוניות.

החלקים המרשימים ביותר של הטיול הם גבי פרס, קרוב לנקודת האמצע, משם התמונות שאתם רואים, והמפל, קרוב לתחתית הנחל (אין לי תמונה משם לצערי), שגובהו כמה עשרות מטרים. את המפל אפשר לראות מרחוק ואחר כך להגיע ממש עד לראשו - מקום מדהים.

נקודת התחלה (תחתית החלק התחתון): ממש בצומת הערבה. אפשר להשאיר את המכונית בתחנת הדלק. הערה: בתחנת הדלק יש רק מים מליחים, שאינם ראויים לשתיה.

נקודת אמצע: כמה קילומטרים במעלה סיבובי סדום. שלט עם סימון אדום מצפון-מזרח לכביש מפנה לגבי פרס. אפשר להשאיר את האוטו בצד הכביש.

נקודת סיום: כאן, למרבה הצער, אין שילוט למסלול. הנקודה נמצאת כשני קילומטר דרומית לתחילת המסלול של נחל אשלים (שעבורו יש שילוט), ויש במקום אנדרטה לתאונת דרכים וכן שטח די גדול בו אפשר להשאיר את הרכב.

אנחנו התחלנו למטה והשארנו ליתר בטחון מכונית גם בנקודת האמצע, מה שאיפשר למי שהיה מעוניין בכך לעזוב באמצע המסלול ולהעביר שנ"צ בדימונה. בכל מקרה, את החלק העליון מומלץ מאוד לעשות בעליה, כיוון שזה יותר קל טכנית.

כמה הערות חשובות למי שרוצה לעשות את החלק העליון של המסלול:

א) החלק העליון הוא מאוד מהנה למי שאוהב טיפוסים טכניים, אבל הוא לא קל. בפרט יש בו מפל אחד שבו צריך לטפס בזהירות מעל מצוק של כ-10 מטרים. מתבקש לשים שם יתד או חבל, אבל אין. לי זה היה קצת מפחיד.

ב) נראה שישנה טעות במפת 50,000 של דרום מדבר יהודה שיש לי (למרות שזו מפה חדשה - רק קניתי אותה לפני כמה חודשים). הטעות היא בנקודת האמצע של המסלול, במפגש בין הסימונים הירוק, השחור והאדום. במפה שלי נראה כאילו ישנה צומת שבו שלושת הסימונים נפגשים יחד. לעומת זאת, בשטח, מגיעים מהמסלול הירוק למפגש עם המסלול האדום. צריך ללכת על המסלול האדום לכיוון הכביש (מערבה), כ-500 מטר, עד שמגיעים לפיצול עם המסלול השחור. אנחנו התברברנו די הרבה זמן על השטות הזאת. לעומת זאת, במפת צפון הערבה (שמכילה גם היא את המסלול), נראה שהסימון הוא נכון.


Posted by Picasa

11 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אם אתה מזהה טעויות במפת סימון השבילים כדאי לכתוב דוא"ל לחברה להגנת הטבע על מנת שיתוקן במהדורות הבאות.
מנסיון-זה עובד...
(יש גם מערכת פניות באתר של החברה)

צביקה אמר/ה...

זה רעיון. השארתי הודעה באתר שלהם. נראה אם מישהו יתעניין.

צביקה אמר/ה...

... כעבור כמה חודשים:
לא קיבלתי תשובה לגבי ההודעה שהשארתי באתר החברה להגנת הטבע. לעומת זאת הוכנסתי לרשימת התפוצה שלהם ואני מקבל מהם עכשיו באופן קבוע דואר זבל :-(

עומר אמר/ה...

לדעתי קצת מבלבל לקרוא למסלול השחור "נחל פרס עליון". החלק הזה כבר לא בנחל פרס.
לנחל פרס יש חלק עליון והא המשכו של המסלול הירוק המוביל להר צבאים.
עשינו את המסלול הירוק המלא מהר צבאים עד לגבים ומשם עד לצומת הערבה במגמת ירידה (דרומה) והיה מעולה.
זאת לא ירידה קשה מדי ובהחלט נראה לי שזה עדיף על הכוון צפונה.

צביקה אמר/ה...

ההערה במקום. מה שאני מכנה "נחל פרס עליון" הוא אכן יובל אחר של נחל פרס, שאין לו שם רשמי. בחלק מהמפות הוא מסומן כ"נחל תחמסון", בגלל נחל תחמס הסמוך. כנראה שזה לא שם רשמי כי הוא מופיע בפונט אחר ובמרכאות.

אנונימי אמר/ה...

שלום.

האם אתה יודע אם באוגוסט עדיין יהיו מים בגבים בנחל פרס תחתון?

תודה

צביקה אמר/ה...

לדעתי לא יהיו שם מים. גם באביב יש שם שלוליות קטנות בלבד. אבל המקום מאוד מאוד יפה גם בלי מים.

חנן אמר/ה...

האם המסלול התחתון מתאים להליכה בליל ירח בספטמבר או אוקטובר.חנן

צביקה אמר/ה...

לא ניסיתי אבל נשמע לי שזה צריך להיות אפשרי, אם נזהרים מאוד לא להתקרב לשפת הצוק. יכול להיות שכדאי לוותר על הירידה למפל עצמו, שכוללת קצת טיפוס עם יתדות, תלוי כמה טוב רואים לאור הירח.

אנונימי אמר/ה...

האם צריך להצטייד בחבלים לטיפוס או גלישה? ובידתות? או שאפשר לעשות את המסלול בתשומת לב ללא ציוד?

צביקה אמר/ה...

אין צורך להביא חבלים. יש יתדות במקומות הנחוצים בסלע.