תל דן

(עם יותם ויעל, 21.11.09, 18.5.10)

תל דןתל דן הוא אתר שנראה כאילו לקחו אותו משוויץ, או איזו ארץ ברוכת-גשמים אחרת. נחל הדן הוא המקור החשוב ביותר של הירדן וכמעט כולו נובע מכמה מעיינות שנמצאים כאן. כמויות המים שזורמות פה, אפילו בקיץ, הן מחזה שאנחנו הישראלים לא רגילים לראות. ההרגשה היא כאילו המים פורצים מהאדמה בכל מקום שמסתכלים בו (ובמקרים רבים זה בדיוק מה שקורה).

תל דןבמקום ישנם שבילים סלולים המתאימים לנכים וגם שבילי הליכה שדורשים קיפוץ בין אבנים מעל פלגי מים קטנים. בכל מקרה מדובר במסלול קליל שמתאים לכל המשפחה. אפשר לבלות כאן שעה או חצי יום, תלוי אם בוחרים להקיף את האתר כולו או רק לראות את מוקדי העניין העיקריים. אם יש זמן, מומלץ מאוד פשוט לטייל בין השבילים הרבים ולקבל את ההרגשה שלא משנה לאן תפנו, תראו עוד נחל מפכפך.

אתר הפולחן בתל דןהכניסה למים אסורה, מלבד מקום אחד שבו הוקמה בריכת שכשוך. המים קרים מאוד - נעים בקיץ, קצת קר מדי במשך שאר השנה.

בנוסף לאתר הטבע, יש כאן גם עתיקות בעלות חשיבות היסטורית: כאן שכנה העיר הכנענית ליש, שנכבשה על ידי בני שבט דן. הם שרפו את העיר והקימו על חורבותיה את העיר דן. במקום ישנו אתר פולחן ושרידים רבים מהעיר הישראלית. כמו כן ניתן לראות כאן את הקשת של שער הכניסה לעיר הכנענית, שעשויה מאבני בוץ, וזהו השער המקושת העתיק ביותר בעולם.

תל דןלא מפתיע שהמקום נהיה לעיתים עמוס למדי, אבל אפשר להמנע מרוב העומס אם לא מגיעים בשבת או חג (אנחנו היינו בערב חג, והיה בסדר), או אם באים מוקדם בבוקר. בריכת השכשוך, כצפוי, היא מקום הומה בדרך כלל.

סלמנדרה בתל דןהגעה: נוסעים צפונה בכביש 90. בקרית שמונה פונים ימינה (מזרחה) אל כביש 99. נוסעים כ-8 ק"מ, חולפים על פני קיבוץ דן, ומיד לאחר מכן ישנה פניה שמאלה לתל דן. הכניסה בתשלום.

בריכת השכשוך בתל דן ברגע שקט במיוחד

נחל עיון ומפל התנור

(עם יעל ויותם, 21.11.09)

מפל עיון בנחל עיוןנחל עיון הוא מסלול טיול קצר ובו ארבעה מפלי מים גדולים, מהיפים בישראל. מבחינת קושי, המסלול מתאים לכל המשפחה, אבל ישנם איזורים עם צוקים שבהם צריך להשגיח על הילדים. את המסלול כדאי לעשות בימי חורף יפים (אחרי שכבר ירד קצת גשם), או באביב - אחרת המפלים יבשים.

בנחל ישנם שני מסלולים אפשריים: הראשון הוא מעגלי, קצר מאוד, ומגיע רק לאחד מהמפלים ("מפל התנור" המפורסם), ואפשר אפילו לעשות אותו עם עגלה (אם לא מפריע לכם ללכלך אותה בבוץ). המסלול השני הוא קצת יותר ארוך ואינו מעגלי, אבל כאמור גם אותו אפשר לעשות עם כל המשפחה, בתנאי שאתם שומרים על הילדים. מסלול זה מוצלח הרבה יותר ומומלץ מאוד, וזה המסלול שיתואר כאן.

הבעיה העיקרית היא שהמסלול הזה אינו מעגלי. אם אתם מגיעים עם רכב אחד, עלול להיות שאחד מפל הטחנה - נחל עיוןמכם יצטרך לחזור בדרך שבה באתם כדי להביא את הרכב לנקודת הסיום (הליכה של 3/4 שעה אם אתם בכושר). אבל בשבתות וחגים אפשר כמעט תמיד למצוא מישהו שבדיוק נוסע לנקודת ההתחלה כדי לאסוף את הרכב השני, והוא יוכל לתת לכם טרמפ. מצד שני, בשבתות וחגים הנחל שוקק אנשים, במיוחד החלק התחתון שלו שמתלכד עם המסלול הקצר. אם תקומו מוקדם ותתחילו את המסלול בסביבות 9:00-10:00, תוכלו להנות מהמפלים כמעט לבדכם.

מפל התנור - נחל עיוןהגעה לנקודת ההתחלה: נוסעים צפונה על כביש 90 עד למטולה. נכנסים למטולה וממשיכים ישר, ושמים לב לשילוט לנחל עיון: המסלול מתחיל ממש בתוך מטולה, קרוב לגדר המערכת, ליד חניון עפר קטן. אם באים מוקדם, אפשר לזהות את נקודת ההתחלה בעזרת הטנק הישן, שמוצב בחניון להנאת הילדים. אם באים קצת יותר מאוחר, קל יותר למצוא את המקום לפי המוני המכוניות החונות בו. מלבד החניון יש כאן רק בקתה קטנה המשמשת כעמדת תשלום (התשלום בכניסה הוא 25 ש"ח למבוגר). כנראה שרוב האנשים מגיעים רק לחניון התחתון ועושים את המסלול הקצר.

מנקודת ההתחלה, מדרגות מובילות לתוך ערוץ נחל עיון. מכאן ממשיכים במורד הנחל, לאורך מפל הטחנה - נחל עיוןהמושבה מטולה. גשרים קטנים חוצים את הנחל מדי פעם, וכמובן ישנם מפלים שלצידם אפשר לעצור לנוח (אבל הכניסה למים אסורה לכל אורך הטיול). המסלול נוח ורחב, ובירידות התלולות ישנן מדרגות, אבל אחרי גשמים התוואי נהיה בוצי וחלקלק.

הגעה ברכב לנקודת הסיום: יוצאים ממטולה ונוסעים דרומה בכביש 90 כ-3 ק"מ, עד לפניה שמאלה עם שילוט ל"נחל עיון תחתון". נוסעים בכביש צר עד לחניון.

יער האיילים

(עם יעל ויותם, 20.11.09)

איל נקוד ביער האייליםיער האיילים הוא לא ממש טיול, אלא אחד מהמקומות האלה שקוראים להם "אטרקציות", מילה שעצם הגייתה גורמת לי לתחושת בחילה קלה. אבל, מה לעשות, כשיוצאים לטייל עם ילד קטן אני כבר לא היחיד עם קפריזות. ואני מוכרח להודות שיחסית למקומות מהסוג הזה, היה נחמד מאוד, ואפילו למדתי מה ההבדל בין אַיִל, אֱיָל ואַיָּל.

דמי הכניסה (40 ש"ח לילד, 25 ש"ח למבוגר) הם סבירים וכוללים כמה "אקסטרות": פינת ליטוף קטנה, כמה חיות משק שאפשר ללטף ולהאכיל, כמה חיות יוצאות דופן (ביזון ותאו), ורכיבה על פוני. המוקד העיקרי הוא כמובן "יער" האיילים, בו שוכנים עדרים של שלושה מיני איילים, וכן קבוצת יעלים. לאחר הסבר קצר מקבלים קצת לחם להאכיל איתו את האיילים, מה שגורם לכך שחלק מהם מבויתים למדי (ומאפשרים פוטו-אופ שלא הייתי מקבל בטבע). כמו בכל סוג של גן חיות, החוויה נפגמת קצת כשרואים כמה שטח המחיה של האיילים מוגבל (זה לא ממש יער אלא שטח מגודר, לא מאוד גדול). אבל בסך הכל מדובר באתר חביב שאפשר להעביר בו בכיף שעתיים-שלוש.

הגעהאיילה מניקה עופר ביער האיילים: נוסעים צפונה על כביש 90 אל קרית שמונה, וליד קניון נחמיה פונים ימינה לכביש 99, אל הגולן. ממשיכים על כביש זה עד שהוא מסתיים בכיכר בתוך מַסְעַדֶה, וכאן פונים ימינה לכביש 98 וזמן קצר לאחר מכן - שוב ימינה לכיוון אודם (כביש 978, שמספרו אינו מסומן בשטח). ממשיכים לפי השילוט למושב אודם, נכנסים לתוך המושב ומיד פונים ימינה לפי השילוט ליער האיילים.