מערת עלמה

(צביקה, רפי, איתמר, 28.9.07)

מערת עלמה היא המערה העמוקה ביותר בישראל, והביקור בה הוא חוויה ייחודית בארץ. המסלול נמשך 3-4 שעות, כולן בתוך המערה החשוכה לחלוטין, ורובו מורכב מטיפוס וזחילה לסירוגין. מדובר, לכן, במסלול למיטיבי לכת, והוא אינו מתאים לבעלי נטיה קלאסטרופובית או לבעלי פחד גבהים.

ציוד נדרש:
  • בתוך המערה, כמובן, חשוך לחלוטין, וההליכה בה קשה וכוללת טיפוס והשתלשלות ממקומות גבוהים. לכן יש צורך בפנס אחד לפחות לכל מטייל. כמו כן, משך הטיול עשוי להיות ארוך ממשך החיים של הבטריה של הפנס, וכדאי לכן לדאוג לבטריות רזרביות לכל אחד מהפנסים. פנס ראש הוא הסוג המומלץ ביותר, שכן תזדקקו לשתי הידיים כדי לטפס.
  • בירידה ההתחלתית, חבל באורך של כ-10 מטרים יכול להיות שימושי, אך אינו חיוני.
  • המערה מלוכלכת מאוד, בעיקר מבוץ, אבל גם מכך שמסתובבים שם עטלפים רבים שעושים את הצרכים שלהם בדיוק איפה שאתם רוצים להניח את היד. צריך להביא בגדים שלא אכפת לכם ללכלך, אופטימלית - סמרטוטים שאתם הולכים לזרוק ממילא.
  • יש צורך בנעלי הליכה טובות שכן המסלול כולל טיפוס והאבנים רטובות וחלקלקות.
  • 2 ליטר מים לאדם מספיקים.
הגעה: נוסעים בכביש עכו-צפת (85) עד צומת חנניה, שם פונים שמאלה לצפת (כביש 866). ממשיכים לפי השילוט לכיוון קרית שמונה, קודם על כביש 89 ואז על כביש 886, עד שמגיעים לכפר ריחניה. כאן שמים לב למספר דרכי עפר שיוצאות מהכביש לצד ימין (ריחניה נמצאת מצד שמאל). אחד מהם מסומן בסימון שבילים אדום. זוהי דרך חצץ שמתאימה לרכב לא מפונק, והיא נמשכת כקילומטר וחצי, עד שהמסלול האדום פונה לדרך עפר שמתאימה לג'יפים בלבד. כאן אפשר להשאיר את הרכב ולהמשיך ללכת, פחות מקילומטר, לאורך המסלול האדום, עד לפתח המערה.

הכניסה למערת עלמההמסלול: פתח המערה גדול, וקשה לפספס אותו. המסלול מתחיל מירידה של כ-20 מטר לתוך אולם גדול המכוסה לשלשת יונים, אך זו תהיה הפעם האחרונה בשעות הקרובות בה נראה מרחב פתוח. קרוב לתחתית האולם ישנו פתח קטן, שלא נראה כאילו הוא מוביל לשום מקום. חץ לבן גדול יעזור לכם למצוא אותו. כאן יש וו מתכת אליו ניתן לחבר חבל, אבל הכניסה למערה אפשרית גם ללא חבל - בסלעים יש יתדות, רק צריך להזהר לא להחליק על הבוץ הרטוב. לאחר ירידה של כ-5 מטרים מתחיל המסלול עצמו. שימו לב לעקוב אחרי סימון השביל, כי ישנם פיצולים אחדים במערה ולא כדאי ללכת לאיבוד. הסימון כאן מורכב ממחזירי אור קטנים שקבועים בסלעים: מחזיר אור בצבע לבן מסמן את כיוון ההתקדמות, ומחזיר אור בצבע אדום מסמן את הכיוון חזרה ליציאה. לא תמיד ברור לאן הסימונים אמורים לכוון אתכם - אם נראה לכם שאתם מגיעים לקטע ללא מוצא, חזרו אחורה כמה מטרים ותראו אם אין כיוון אחר שאמורים ללכת בו.

הכניסה למערת עלמהבמהלך הטיול תשמעו מדי פעם את העטלפים במערה. ברוב המקרים העטלפים יתרחקו מכם ולא תראו אותם. אם הם מתקרבים אליכם, השתדלו לא לסנוור אותם עם הפנסים שלכם. (העטלפים אינם מזיקים לבני אדם.)

המסלול אינו ארוך אבל כולל טיפוס וזחילה כמעט ללא הפסקה. במספר מקומות ישנם מעברים צרים מאוד, שדורשים זחילה על הגחון. אם כל זה נשמע לכם מגניב - מובטח לכם טיול מהנה ומיוחד.

12 תגובות:

Unknown אמר/ה...

המערה האיומה מכולן
הזחילה נראתה כקלומטרים וערכה שעות
מעדתי על סלע חד וכמעט שברתי את הירך
מסלול מומלץ אך מסוכן- לא לילדים !!!

אנונימי אמר/ה...

מסלול קריר ומומלץ לימי הקיץ
אין צורך במדריך אך יש צורך בכושר

חוויה אמיתית

אנונימי אמר/ה...

מערה מעולה! לא מתאימה לילדים... וממש נהנתי!!! עשינו אותה עם קבוצה של כ-14 איש בשעתיים עד שעתיים וחצי... מומלץ לכל מי שאין לו קלסטרופוביה!!!!!

אנונימי אמר/ה...

בתור זוג חובבי מערות מאד נהננו ,היינו שלושה ועשינו את עלמה בפחות משעתיים הלוך חזור כאשר חנינו עם הגיפ כמעט בפתח המערה . המעניין לציין שאפילו אשתי שהיא קלסטרופובית נהנתה מאוד ואמרה שהיה שווה להתגבר על הפחד!

Unknown אמר/ה...

מערה מגניבההה
אבל הזמנים קצת מוגזמים לדעתי..
5 אנשים סיימנו בשעה וחצי.
הטיפוס באופן די מפתיע, יותר קשה מהירידה.

אנונימי אמר/ה...

מה זה לא לילדים???

אני ילד וגר בעלמה ועשיתי את המערה הזאת לפחות 20 פעם אז אל תבלבלו ת'מוח שלי בסדר?...

עכשיו ברצינות המערה באמת מסוכנת וצריך להזהר אבל הסיכון שווה את החוויה (:

Unknown אמר/ה...

היינו קבוצה של 15 צעירים עם מדריך. לרובינו היה ממש כיף, אבל למי שלא היה בכושר היה קשה מאוד וכל השרירים נתפסו. לקח לנו ארבע וחצי שעות, כי היינו צריכים לחכות לכולם. מערה מומלצת מאוד, לאנשים יציבים שאוהבים לטפס על סלעים.

Nadav אמר/ה...

היינו קבוצה של 8 ילדים בני 12.
2 מדריכים, מלווה אחד.

לקח לנו שעה וחצי לעשות הלוך חזור.

אז בבקשה, אין דבר כזה לא לילדים!!!!

Unknown אמר/ה...

מסלול נפלא לימים חמים,
ההגעה למקום די פשוטה : לבאים מכיוון דלתון,מיד לאחר הכפר ריחנייה,ישנה פניה ימינה לדרך עפר מסמומנת אדום,שמובילה גם למתחם קרטינג,לפני המושב עלמה.
ממשיכים בנסיעה כמה דקות וחונים מול הרפת היכן שלא ניתן להמשיך יותר.

השועל הירוק אמר/ה...

אנחנו משפחת השועל הירוק מחדרה עשינו את המערה בפחות משעתיים והיתה איתנו ילדה בת 13. מערה מגניבה וכייפית. פשוט חוויה שקשה לתאר. מומלץ מאוד לילדים מגיל 12 והורים עם נשמות של ילדים בני 12...

אנונימי אמר/ה...

רציתי להודות לך על קורא את זה נהדר ! ללא ספק אני נהנה עם כל קורטוב קטן של זה יש לי אותך סימניה לבדוק דברים חדשים שאתה שולח

לאון אמר/ה...

היינו עם אישתי וילד בן 8. הייתי צריך קצת לשמור על הילד אבל הוא עבר זאת בקלות.
מערה מעולה אם יש פנסי ראש טובים
בהצלחה לכולם