ממחצבות קדומים לחניון האגם וחזרה

(צביקה ויעל, 8.9.07)
(אנחנו ומשפ' מיכאלי, 15.11.08)


מחצבות קדומים בהר הכרמלמחצבות קדומים וחניון האגם הם שני חניונים בכרמל, ליד בית אורן, מהם יוצאים מסלולי טיול רבים. המסלול הקצר שעשינו בשבת הוא מסלול מעגלי שעובר ביניהם. אורכו רק קילומטר וחצי, כך שאפשר בקלות לעשות אותו תוך שעה-שעתיים לפני השקיעה.

מחצבות קדומים הוא שמו של אתר עתיק שבו נהגו לחצוב סלעים לבנייה. המקום נמצא לצידו של כביש עתלית-בית אורן, וניתן להגיע אליו כמעט ללא הליכה. כילד אהבתי לטפס על הסלע החשוף, שהחציבה השאירה בו מעין מדרגות, ואני עדיין מופתע כשאני מגיע לשם ורואה שהסלע הוא בסך הכל בגובה של כעשרה מטרים.

נחל אורן, ליד חניון האגםמחניון העפר שליד מחצבות קדומים יוצאים מספר מסלולי טיול. אנחנו הלכנו במסלול הירוק, שיורד לתוך אפיק נחל אורן, ומגיע לטחנת הקמח העתיקה שאותה כבר הזכרתי בעבר. מכאן פונים ימינה למסלול האדום, שממשיך במורד הנחל. לאורך נחל אורן אפשר לראות צמחי פטל והרדוף, ומדי פעם אפשר להגיע אל מרכז האפיק, שם יש קצת מים, אפילו בקיץ.

לאחר הליכה קלה מגיעים לאגם המלאכותי (והיבש) שעל שמו קרויה נקודת האמצע של הטיול. לאחר שנחצה את הכביש ונמשיך במסלול האדום, נגיע לחניון עצמו, ובו שולחנות פיקניק, מים זורמים ושירותים. מכאן נפנה ימינה ונמצא את המסלול השחור, שעולה בחזרה לנקודת ההתחלה. מסלול זה צמוד לכביש עתלית-בית אורן, ולכן הוא אינו שקט במיוחד, כך שאם יש לכם שתי מכוניות, יכול להיות שעדיף לכם לוותר על החלק הזה ולסיים את המסלול בחניון האגם.

לאחר עליה קצרה ולא מאוד תלולה, נגיע למפגש עם שביל כחול, שם נפנה ימינה ונגיע במהירות בחזרה למחצבות קדומים, נקודת ההתחלה שלנו.

הגעה לנקודת ההתחלה: מכיוון תל-אביב, יורדים מכביש החוף (כביש 2) במחלף עתלית, נוסעים מזרחה כקילומטר עד לכביש הישן (כביש 4), ושם פונים שמאלה ומיד ימינה. עולים בכביש המתפתל כמה קילומטרים, עד שרואים את המחצבות מימין הדרך. כמאה מטר לפני המחצבות יש חניון עפר. אם הגעתם לבית אורן, סימן שפיספסתם - צריך להסתובב ולחזור כקילומטר.

תצפית על מחצבות קדומים

אין תגובות: