נחל חזור ונחל גובתה

(עם איתן, רפי ואיתמר, 16.8.07)

מסלול למיטיבי לכת שכולל ירידה תלולה (כמעט טיפוס) במורד נחל חזור ונחל גובתה, ומסתיים באתר הבניאס. אפשר גם להמשיך את המסלול (לאחר ביקור באתר) בנחל חרמון (הבניאס) ולסיים אותו בקיבוץ שניר, או אפילו בשאר ישוב, ואז הוא מתאים לטיול של יום מלא.

תצפית על קלעת נמרוד מנחל חזוריהמסלול אינו ארוך (כ-4.5 ק"מ), אבל הירידה בנחל לוקחת לפחות 3-4 שעות, גם למטיילים מנוסים: ההליכה משולבת כמעט באופן מתמיד עם טיפוס על סלעים וירידה במפלים קטנים (יבשים). אם אתם אוהבים כאלה מסלולים (כמוני), מובטח לכם טיול מהנה. חובה לבוא עם נעלי הליכה גבוהות וטובות; אם אתם מתכננים להגיע לבניאס בהמשך המסלול, קחו אתכם בתיק גם כפכפים.

הגעה לנקודת ההתחלה: נוסעים צפונה על כביש 90, עוברים דרך קרית שמונה, ולקראת היציאה מהעיר שמים לב לשילוט לכביש 99, לכיוון מַסְעָדֶה. כאן פונים ימינה לכביש 99, חולפים על פני פארק לאומי נחל חרמון, ומעט אחריו מגיעים לפניה לכביש 989, עם שילוט למצודת נמרוד. פונים כאן וממשיכים מעבר למצודת נמרוד. באחד העיקולים ישנה ירידה מהכביש לחניון עפר גדול בצד שמאל, לידו ישנו מבנה מגודר (קבר עתיק בשם נבי חזורי) וכן אנדרטה ללוחמי סיירת אגוז. במקום יש חניון עפר, שולחנות פיקניק אחדים ומים זורמים.

המסלול, שמסומן בכחול, מתחיל ליד מגרש החניה, ויורד לתוך אפיק נחל חזור. בתחילת המסלול ניתן לראות קצת מים, אפילו בקיץ, אבל הם נשאבים ממנו, ובהמשך המסלול האפיק יבש לגמרי בקיץ. לאחר כקילומטר וחצי של הליכה (שייראו לכם כאילו זה הרבה יותר), מגיעים לפיצול: פניה שמאלה למסלול הירוק תוביל לעליה קצרה ותלולה מאוד למבצר נמרוד, פניה ימינה למסלול השחור תוביל לנווה אטיב, והמשך הנחל (שנקרא כעת נחל גובתה) במסלול שחור מלפנינו. אנחנו נמשיך במורד הנחל לעוד כ-2.5 ק"מ של ירידות תלולות, שרק בסופן מתיישרות מעט כאשר הנחל מתרחב ונעשה פחות תלול. לבסוף נגיע לכביש צדדי סלול ובו שלט המודיע על "סוף מסלול נחל גובתה". מבחינת כיוונים נראה שצריך לפנות שמאלה בכביש כדי להגיע לבניאס, אלא שהאתר מגודר וניתן להכנס אליו רק מהכביש הראשי. לכן פונים ימינה ומגיעים, כעבור כמה מאות מטרים, לכביש 99. פונים שמאלה והולכים בזהירות בצידי הדרך כ-300 מטר נוספים, עד לכניסה לפארק לאומי נחל חרמון (אתר הבניאס).

אנונימי אמר/ה...

מסלול מצוין!
השארנו את האוטו בנווה טיב, קפצנו מעל גדר בישוב לכיוון הנחל וירדנו עד המפגש עם נחל חזור,בו עלינו עד האנדרטה של סיירת אגוז,שנמצאת על הכביש בדרך לנווה אטיב
( טרמפים/הליכה של 40 דקות להביא ת'אוטו)

מומלץ ביותר!!!

Unknown אמר/ה...

מסלול מדהים! במיוחד נחל חזור! השארנו את האוטו באתר הבניאס ותפסנו טרמפים עד לאנדטת לוחמי סיירת אגוז. המסלול כולו לקח לנו כ-6 שעות עם עצירות ארוכות (כשעה וחצי סה"כ), ולצערינו איחרנו להיכנס לאתר הבניאס (כניסה עד 4). הקטע של נחל חזור פשוט מדהים וחלומי, ויתרונו הגדול שכולו בצל, כך שלמרות שהתחלנו את המסלול בצהרי היום, היה נעים וקריר, גם בזכות המים הקרים הזורמים לכל אורך נחל חזור. הגענו בלי מפה (רק עם תקציר מההסברים של צביקה), הסימון לאורך הדרך מאוד טוב, פשוט הולכים לאורך הנחל ואי אפשר כמעט לטעות. הקטע של נחל גובתה יבש ממים, מאוד ארוך וקצת מעייף ללכת כל הזמן בין סלעים גדולים, ואנחנו היינו ממליצים לוותר על נחל גובתה ולהמשיך מהפיצול באחת מהדרכים האחרות (נווה אטיב או נמרוד). בסוף נחל גובתה, כמה מטרים לפני הסוף, התייאשנו מהמסלול ועלינו למעלה על צלע הגבעה ומצאנו את עצמינו על דרך צבאית ליד הגבול (כמה מטרים ממפל סער), כשלמזלנו היה שם רכב צבאי שכיוון אותנו לסוף המסלול, כך שקודם כל אל תכנעו, למרות שהדרך נראית כאילו היא לא נגמרת, ושנית, היזהרו לא לצאת מהשמורה במקומות לא מסומנים משום שהכל מסביב מוקף בשדות מוקשים!
דרך אגב, ההסבר על המסלול מפורט ומדויק, תודה צביקה :)

אנונימי אמר/ה...

חזורי וגם גובתה ביחד זה מסלול מאוד ארוך ומאוד קשה, גם למיטיבי לכת.
היינו 6 מיטיבים והמסלול היה אחד הקשים (אם לא ה-...).

מומלץ לקחת המון (!) מים.

את הרכב משאירים בסוף גובתה, ליד הבניאס. שימו לב שהחניון של הבניאס נסגר ב-17:00 לכן יש לחנות בחוץ.

המסלול המעגלי, נחל חזורי לבדו, לא באמת מעגלי - יש לחזור ברגל את העליה בכביש (או לקחת טרמפ) בחזרה לחניון.